-
Zwracanie uwagi na pozytywne zachowania i wzmacnianie tych zachowań
Opublikowano: 11 grudnia 2012 Brak komentarzyPrzypuśćmy, że zdecydowaliście się zająć takimi zachowaniami, jak „nieposłuszeństwo” lub „niewypełnianie poleceń”.
Pamiętajcie, aby chwalić dziecko za każdym razem, gdy stawiacie znaczek w rubryce Zachowania pozytyw¬ne. Mówcie zawsze, za jakie konkretne zachowanie chwalicie dziecko. Czasami możecie dodać uścisk, pocałunek lub drobną nagrodę, jeżeli dobre zachowanie powtarzało się wielokrotnie. Jeżeli nie było żadnych pozytywnych zachowań, ważne jest, abyście znaleźli codziennie trzy powody, dla których moglibyście pochwalić dziecko: np. za to, że ład¬nie zjadło , było miłe, znalazło zgubioną rzecz…
Nie musi to być nic wielkiego; być może najlepsza jest sytuacja, gdy dziecko wypełni jakieś polecenie. Możecie wtedy powiedzieć: „Beatko, zrobiłaś to, o co cię pro¬siłam. Jestem z ciebie bardzo zadowolona!”
Dzieci uczą się najszybciej, kiedy dostają jasne i proste polecenia i są chwalone za to, że je wypełniają.
Wszyscy uczymy się w ten sposób!
Dzieci zwykle reagują dobrze na pochwały, jest to więc bardzo przyjemny aspekt podejścia behawioralnego. Zachęca to opiekunów do częstego chwalenia dzieci.
Autyzm
Porady dla rodziców dzieci autystycznych