Ikonka RSS Bullet (black)
  • Metoda M. CH. KNILLÓW – Program Aktywności Ruchowej

    Opublikowano: 26 października 2011 Barbara Brak komentarzy

    Doznania związane z odczuwaniem dotyku, ruchu, z tzw. bliskimi zmysłami, pojawiają się najczęściej w życiu człowieka, dlatego są mu najlepiej znane, zapewniają skuteczne zaspokajanie potrzeby poczucia bezpieczeństwa. Pozwalają na zdobywanie informacji na temat swojego ciała, wyodrębnianie go z otoczenia, a co za tym idzie ułatwiają rozwój poznawczy. Do metod opartych głównie o kontakt z ciałem zaliczyć można m.in. metodę opracowaną przez Mariannę i Christophera Knillów obejmującą programy aktywności noszące tytuły: „Świadomość ciała”, „Kontakt i komunikacja”. Są one obecnie realizowane w wielu krajach w tym również w Polsce. Metoda Knillów to próba wykorzystania osiągnięć psychologii rozwojowej do pracy z tymi wszystkimi, którzy niezależnie od wieku i przyczyny zaburzeń nie nawiązują kontaktu z najbliższym otoczeniem. Tkwią w milczącym świecie stereotypów. Są dalecy, ale nadal wrażliwi na nasze komunikaty, podatni na odrzucanie. Bronią swoich granic, ale oczekują pomocy.
    PROGRAMY KNILLÓW MOGĄ BYĆ STOSOWANE JAKO METODA:
    • Przywracająca doznania zmysłowe trenowane w życiu płodowym, służące poznaniu własnego ciała i umożliwiające kontakt
    z otoczeniem (Olechnowicz 1988),
    • Pobudzająca dzieci głębiej upośledzone umysłowo do aktywności i współdziałania,
    • Aktywizująca dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym,
    • Diagnostyczna i usprawniająca w terapii dzieci nieharmonijnie rozwijających się,z trudnościami w nauce,
    • Porządkująca zachowanie dzieci niedostosowanych społecznie.
    Aktywności zawarte w każdym programie następują kolejno po sobie. Mogą być wykorzystane do pracy z dziećmi fizycznie upośledzonymi, nie słyszącymi lub niewidomymi, oraz z dziećmi, z którymi trudno jest nawiązać kontakt (z cechami autystycznymi lub psychotycznymi).

    Opis programów
    Program wprowadzający – 8 minut.
    Kołysanie
    Wymachiwanie rękoma
    Pocieranie dłoni
    Klaskanie
    Głaskanie głowy
    Głaskanie brzucha
    Relaksacja
    Program 1 – 15 minut.
    Kołysanie
    Wymachiwanie rękoma
    Zginanie i rozprostowanie rąk
    Pocieranie dłoni
    Zaciskanie i otwieranie dłoni
    Ruchy palców
    Klaskanie
    Głaskanie głowy
    Głaskanie policzków
    Głaskanie łokci
    Głaskanie brzucha
    Przewracanie się ( padanie )
    Relaksacja
    Program 2 – 15 minut.
    Kołysanie
    Klaskanie
    Głaskanie brzucha
    Głaskanie ud
    Głaskanie kolan
    Głaskanie palców u nogi
    Wiosłowanie
    Pocieranie stóp
    Poruszanie palcami u stóp
    Poruszanie nogami
    Leżenie na plecach
    Obracanie się z pleców na bok
    Obracanie się z pleców na brzuch
    Relaksacja
    Do wykonywania aktywności opisanych w 1 i 2 programie używane są różne części ciała w różny sposób.
    Program 3 – 20 minut.
    Leżenie na brzuchu
    Leżenie na plecach
    Obracanie się z pleców na brzuch
    Obracanie się z brzucha na plecy
    Poruszanie nogami
    Czołganie się na brzuchu
    Raczkowanie
    Klęczenie i spacerowanie na kolanach
    Upadanie z pozycji klęczącej
    Odpychanie i przyciąganie
    Relaksacja
    Przeprowadzenie tego programu wymaga znacznie więcej świadomości społecznej dziecka ruchliwości i koordynacji.
    Program 4 – 20 minut.
    Leżenie na brzuchu
    Leżenie na brzuchu i mruganie oczyma
    Leżenie na plecach z rękoma wokół karku
    Poruszanie nogami (jazda rowerem)
    Odbijanie się na siedzeniu
    Ślizganie się na siedzeniu
    Podnoszenie się i stanie bez ruchu
    Podnoszenie ramion – jednego a potem obu jednocześnie
    Podnoszenie jednocześnie jednej ręki i jednej nogi
    Stawanie przed kimś
    Podbieganie do – odbieganie od
    Spacerowanie – szybko i delikatnie
    Spacerowanie – wolno i ciężko
    Spacerowanie – wolno i delikatnie ( po cichu)
    Dwa i dwa (znajdź partnera)
    Odpychanie i przyciąganie
    Dowolne ruchy
    Taniec
    Program ten pomyślany jest jako aktywność grupowa. Wymaga odpowiedniego poziomu świadomości ciała, większej samokontroli, wyższego poziomu rozumienia pojęciowego, koncentracji.
    Program SPH – 25 minut.
    Kołysanie -pr. 1 i 2
    Wymachiwanie rękoma – pr. 1
    Pocieranie dłoni – pr. 1
    Zaciskanie i otwieranie dłoni – pr. 1
    Klaskanie – pr.1 i 2
    Głaskanie policzków – pr. 1
    Głaskanie brzucha – pr. 1 i 2
    Głaskanie ud – pr. 2
    Ruchy stóp – nóg – pr. 2
    Przewracanie się (padanie) – pr. 1
    Relaksacja – pr. 1 i 2
    Każdemu etapowi przyporządkowana jest inna, bardzo wyraźna, radosna linia melodyczna. Rytuał sesji rozpoczyna się już w momencie przygotowań – przyniesienia przyborów i znalezienia odpowiedniego miejsca. Podstawową część inauguruje włączenie magnetofonu i rytualne wykonywanie określonych
    w danym programie czynności. Pozycja dziecka i forma jego fizycznego kontaktu z terapeutą jest uzależniona od jego woli i możliwości psychofizycznych.
    Po jakimś czasie dziecko zaczyna bardzo wyraźnie łączyć bodźce słuchowe – melodię – ze schematem i rodzajem wykonywanej czynności. Dzięki temu osiąga się nie tylko nawiązanie kontaktu i rozwijanie aktywności, ale również orientację w czasie, umiejętność przewidywania oraz bardzo wyraźny rozwój koordynacji słuchowo – ruchowej; rytmizowanie ruchów w zależności od muzyki.
    Programy mogą być skutecznie stosowane w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o różnym poziomie rozwoju intelektualnego i z różnymi rodzajami niepełnosprawności fizycznej.

    Literatura:

    M. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, Warszawa 1985.
    J. Kielin, Rozwój daje radość, Gdańsk 2000.
    K. Kirejczyk, Upośledzenie umysłowe- pedagogika, Warszawa 1981.
    Knill M.,Knill Ch. Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, MEN, Warszawa 1995

    Zostaw odpowiedź

    Musisz się zalogować aby móc komentować.