Ikonka RSS Bullet (black)
  • Diagnoza autyzmu wczesnodziecięcego

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    Pojęcie autyzmu wczesnodziecięcego zostało wprowadzone do międzynarodowej klasyfikacji chorób WHO (ICD) na początku lat 70-tych. W roku 1981 pojawiła się nowa edycja amerykańskiej klasyfikacji psychologicznej DSM – III, której wersję poprawiono w 1987 roku (DSM III – R). klasyfikacja ta przyjęła się w międzynarodowej literaturze naukowej wielu państw, dlatego iż obowiązująca w owym czasie klasyfikacja WHO była niewystarczająca. Ponieważ autyzm jest schorzeniem tak zagadkowym i ciągle pojawiają się związane z nim pytania – zaczęto opracowywać nowe systemy klasyfikacyjne. W roku 1988 opublikowano Francuską Klasyfikację Zaburzeń Psychicznych Dzieci i Młodzieży (CFTMEA). W roku 1993 ukazało się dziesiąte wydanie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO (ICD – 10), do którego zbliżył się wydany w 1994 roku DSM – IV. Klasyfikacje te ustosunkowują się następująco do problematyki autyzmu:
    DSM – III oraz DSM – IV umiejscawiają to zaburzenie w zakresie całościowych zaburzeń rozwoju, jako zaburzenia pojawiające się zazwyczaj w okresie wczesnego dzieciństwa lub w wieku młodzieńczym;
    ICD – 9 oraz CFTMEA umiejscawiają autyzm w kategorii psychoz, do których można dołączyć czynniki współistniejące lub wcześniejsze (czy też wprost etiologiczne);
    ICD – 10 umieszcza autyzm w kategorii całościowych zaburzeń rozwoju

    Odkąd wzrosło zainteresowanie autyzmem wczesnodziecięcym, próbowano wyróżnić w jego obrębie podtypy. Jedną z prób jest wykaz całościowych zaburzeń rozwoju wg Międzynarodowej Klasyfikacji ICD – 10, a konkretnie pozycja F 84, poświęcona całościowym zaburzeniom rozwoju, występującym jedynie u dzieci. Przedstawia się następująco:
    “F 84.0 Autyzm dziecięcy (przejawiający się powyżej 3 roku życia) obejmuje:
    - autyzm wieku dziecięcego
    - psychozę dziecięcą
    - zespół Kannera
    F 84.1 Autyzm atypowy (przejawiający się powyżej 3 roku życia) obejmuje:
    - atypową psychozę dziecięcą
    - upośledzenie umysłowe z cechami autystycznymi
    F 84.2 Zespół Retta.
    F 84.3 Inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne.
    F 84.4 Zaburzenia hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi.
    F 84.5 Zespół Aspergera obejmuje:
    - psychozę autystyczną
    - schizodalne zaburzenia dziecięce
    F 84.6 Inne całościowe zaburzenia rozwojowe.
    F 84.7 Całościowe zaburzenia rozwojowe nieokreślone”.

    Z uwagi na to, że badania nad autyzmem są nieustannie prowadzone i uzupełniane dodatkowymi informacjami, powstają coraz to nowsze próby klasyfikacji tego zaburzenia; łatwiej na dzień dzisiejszy jest wymienić wspólne cechy podtypów autyzmu aniżeli występujące w nich różnice. Według Charlesa A. Harta, owe wspólne cechy podtypów autyzmu:

    “są to zaburzenia na całe życie, upośledzające umiejętności porozumiewania się i życia w społeczeństwie,
    - są powodowane przez różnice neurologiczne, obecne najprawdopodobniej we wczesnym życiu płodowym,
    - ujawniające się jako wysoce indywidualne reakcje na jeden, kilka lub wszystkie bodźce zmysłowe; u osób autystycznych występuje nierównomierny rozwój w dziedzinach różnych umiejętności, niekiedy bywa to połączenie krańcowego braku zdolności i nadzwyczajnych talentów”.

    Bazę diagnostyczną stanowią zaś wspólne cechy takie, jak:

    - jakościowe zaburzenia komunikacji werbalnej, niewerbalnej oraz wyobraźni,
    - jakościowe zaburzenia związków społecznych,
    - czynności powtarzające się i niechęć do zmian.

    Diagnoza autyzmu oparta jest na badaniu lekarskim i psychologicznym. Terapia zaś opracowana przez zespół specjalistów, w skład którego wchodzą: lekarz psychiatra dziecięcy, psycholog, terapeuta, neurolog, logopeda.

    O “symptomach autyzmu dziecięcego” pisze A. Wolski [W:] “Światło i cienie. Autyzm” Chrześcijańskie Pismo Osób Niepełnosprawnych i ich Rodzin i Przyjaciół nr 3/33, 2001 r. s.4-13.

    Zostaw odpowiedź

    Musisz się zalogować aby móc komentować.