Ikonka RSS Bullet (black)
  • Zasady pracy z uczniem autystycznym

    Opublikowano: 2 listopada 2011 Barbara Brak komentarzy

    Podstawowe zasady pracy z dzieckiem autystycznym powinny obejmować:
    1. Odpowiednią organizację miejsca pracy poprzez:
    • zminimalizowanie lub całkowite wyeliminowanie elementów rozpraszających (ucznia mogą rozpraszać kolorowe dekoracje na ścianach, zbyt jasne światło, hałas dobiegający zza okna lub zza drzwi, zachowanie ucznia siedzącego przed nim, brzęczenie świetlówki itp.),
    • odpowiednią aranżację przestrzeni – udostępnianie osobnego miejsca do indywidualnej pracy przy zadaniach wymagających koncentracji,
    2. Opracowanie planu codziennych zajęć i każdorazowe zapoznanie ucznia ze strukturą dnia, odwoływanie się do niego przy zmianie form aktywności (np. tablica obrazkowa). Plan dnia powinien uwzględniać potrzebę rutynowych, przewidywalnych czynności
    i stopniowo korygowany poprzez rezygnację ze sztywnych zachowań i wprowadzanie niewielkich zmian.
    3. Informowanie ucznia o zmianie przebiegu zajęć lub w przebiegu czynności
    w ciągu dnia, o możliwych zmianach takich jak np. zastępstwo nauczycieli,
    4. Zapewnienie możliwości odizolowania ucznia w sytuacji trudnej np. ustalenie “bezpiecznego miejsca”, “bezpiecznej osoby” – gdzie taki uczeń może pójść
    w stresującej sytuacji. Umożliwianie przerwy na odpoczynek,
    5. Wyraźne zaznaczanie końca określonej aktywności, zabawy, zadania zanim przejdzie się do następnej czynności. Należy mieć świadomość, że pewne zmiany w zachowaniu mogą odzwierciedlać niepokój wywołany przez choćby drobną zmianę rutynowych działań,
    6. W komunikacji z uczniem posługiwanie się prostym, jednoznacznym językiem. Instrukcje do zadań powinny być krótkie, należy upewnić się, że uczeń zrozumiał polecenie kierowane do klasy i przyjmuje je jako kierowane także do niego. W razie potrzeby należy kierować polecenia indywidualnie, powtarzać polecenia i sprawdzać stopień zrozumienia. Należy używać krótkich zdań, tak by instrukcje były całkowicie jasne,
    7. Używanie różnych środków wyrazu i metod w prowadzeniu zajęć – wizualnych, ruchowych, opartych na naśladownictwie,
    z wykorzystaniem technik komputerowych, tablic multimedialnych itd., ukierunkowanie pracy na konkretne zainteresowania ucznia
    i wykorzystywanie ich przy aranżowaniu sytuacji zadaniowych, używanie modeli, schematów, planów i rysunków,
    8. Właściwą organizację czasu wolnego, pomoc w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami, wspieranie w działaniach zespołowych,
    9. Uwrażliwienie rówieśników na potrzeby dziecka z autyzmem,
    10. Odpowiedni system motywacji i stosowanie pozytywnych wzmocnień,
    11. Współdziałanie wszystkich dorosłych wokół dziecka, wdrażanie takich samych zasad dotyczących wymagań, pochwał
    i traktowania dziecka zarówno w domu, jak i w szkole.

    Komentowanie wyłączone.