Ikonka RSS Bullet (black)
  • Wykorzystanie lampy UV do ćwiczeń w ciemni.

    Opublikowano: 11 listopada 2011 Barbara Brak komentarzy

    Lampa ultrafioletowa oświetla elementy, które pokryte są substancją świecącą UV np. piłeczki, pałeczki, plastelina, flamastry itp.Ćwiczenia i zabawy z jej wykorzystaniem pobudzają zmysł wzroku, usprawniają manualnie dostarczają ciekawych wrażeń i sprawiają dużo przyjemności dzieciom z autyzmem.

    Uwagi dotyczące wszystkich ćwiczeń w świetle ultrafioletowym:

     jeżeli dziecko boi się ciemności, zaczynam ćwiczenia w pomieszczeniu częściowo zaciemnionym;
     rozpoczynając naukę wielu ćwiczeń wspomagam dziecko w ich wykonywaniu podtrzymując je za rękę;
     przy ćwiczeniach w ciemni używam przedmiotów fluoryzujących, odbijających światło;
     ilość propozycji w danym ćwiczeniu według zaleceń indywidualnych;
     maksymalny czas trwania jednej sesji w ciemni nie może przekraczać 5 min., a przerwa miedzy sesjami wynosi minimum 30 min.
     w przypadku epilepsji konieczna konsultacja z neurologiem

    Przykładowe ćwiczenia i programy:

     wybór zabawki na polecenie – początkowo wybieram spośród dwóch przedmiotów – czas stymulacji 1-3 min.
     śledzenie poruszającego się przedmiotu – czas stymulacji 1-3 min.
     wodzenie palcem po kształcie przedmiotu – czas stymulacji 1-3 min.
     wodzenie palcem po narysowanych wzorach (figury, rysunki, cyfry, litery, wykonane farbą fluorescencyjną) – czas stymulacji 1-3 min.
     rysowanie, pisanie flamastrem fluoryzującym – czas stymulacji 1-3 min.
     prezentowanie bitów informacyjnych, czytania całowyrazowego – czas stymulacji 1 min.
     zabawy z piłką:
    o toczenie lub rzucanie piłki do dziecka;
    o rzucanie i łapanie piłki;
    o turlanie piłki do drugiej osoby w siadzie;
    o wrzucanie piłek do pojemnika;
    o celowanie piłkami do zawieszonego kosza;
    o kopanie piłki do siebie, do bramki;
    o toczenie krążka lub piłki przy pomocy kija hokejowego;
    o odbijanie rakietką piłki zawieszonej na sznurku;
    o łapanie piłki przy pomocy tarczy mocowanej do ręki. Czas stymulacji 1-3 min.
     chodzenie po śladach, pokonywanie toru przeszkód – czas stymulacji 1-3 min.
     puzzle i układanki.
    o Program rozwijający percepcję wzrokową M. Frostig składa się z trzech części: poziom podstawowy, poziom średni i poziom wyższy. Zeszyty do ćwiczeń stanowią zintegrowany wybór zadań angażujący wszystkie sfery percepcji wzrokowej na danym poziomie trudności.
    o Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania Hany Tymichovej, czyli zajęcia graficzne, które usprawniają czynności ruchowe rąk oraz współdziałanie oka i ręki, ponieważ odbywają się pod kontrolą wzroku.

     

    Zostaw odpowiedź

    Musisz się zalogować aby móc komentować.