-
Wykorzystanie lampy UV do ćwiczeń w ciemni.
Opublikowano: 11 listopada 2011 Brak komentarzyLampa ultrafioletowa oświetla elementy, które pokryte są substancją świecącą UV np. piłeczki, pałeczki, plastelina, flamastry itp.Ćwiczenia i zabawy z jej wykorzystaniem pobudzają zmysł wzroku, usprawniają manualnie dostarczają ciekawych wrażeń i sprawiają dużo przyjemności dzieciom z autyzmem.
Uwagi dotyczące wszystkich ćwiczeń w świetle ultrafioletowym:
jeżeli dziecko boi się ciemności, zaczynam ćwiczenia w pomieszczeniu częściowo zaciemnionym;
rozpoczynając naukę wielu ćwiczeń wspomagam dziecko w ich wykonywaniu podtrzymując je za rękę;
przy ćwiczeniach w ciemni używam przedmiotów fluoryzujących, odbijających światło;
ilość propozycji w danym ćwiczeniu według zaleceń indywidualnych;
maksymalny czas trwania jednej sesji w ciemni nie może przekraczać 5 min., a przerwa miedzy sesjami wynosi minimum 30 min.
w przypadku epilepsji konieczna konsultacja z neurologiemPrzykładowe ćwiczenia i programy:
wybór zabawki na polecenie – początkowo wybieram spośród dwóch przedmiotów – czas stymulacji 1-3 min.
śledzenie poruszającego się przedmiotu – czas stymulacji 1-3 min.
wodzenie palcem po kształcie przedmiotu – czas stymulacji 1-3 min.
wodzenie palcem po narysowanych wzorach (figury, rysunki, cyfry, litery, wykonane farbą fluorescencyjną) – czas stymulacji 1-3 min.
rysowanie, pisanie flamastrem fluoryzującym – czas stymulacji 1-3 min.
prezentowanie bitów informacyjnych, czytania całowyrazowego – czas stymulacji 1 min.
zabawy z piłką:
o toczenie lub rzucanie piłki do dziecka;
o rzucanie i łapanie piłki;
o turlanie piłki do drugiej osoby w siadzie;
o wrzucanie piłek do pojemnika;
o celowanie piłkami do zawieszonego kosza;
o kopanie piłki do siebie, do bramki;
o toczenie krążka lub piłki przy pomocy kija hokejowego;
o odbijanie rakietką piłki zawieszonej na sznurku;
o łapanie piłki przy pomocy tarczy mocowanej do ręki. Czas stymulacji 1-3 min.
chodzenie po śladach, pokonywanie toru przeszkód – czas stymulacji 1-3 min.
puzzle i układanki.
o Program rozwijający percepcję wzrokową M. Frostig składa się z trzech części: poziom podstawowy, poziom średni i poziom wyższy. Zeszyty do ćwiczeń stanowią zintegrowany wybór zadań angażujący wszystkie sfery percepcji wzrokowej na danym poziomie trudności.
o Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania Hany Tymichovej, czyli zajęcia graficzne, które usprawniają czynności ruchowe rąk oraz współdziałanie oka i ręki, ponieważ odbywają się pod kontrolą wzroku.
Autyzm
Porady dla rodziców dzieci autystycznych