Ikonka RSS Bullet (black)
  • Wykorzystanie komputera w pracy z dzieckiem z autyzmem

    Opublikowano: 11 listopada 2011 Barbara Brak komentarzy

    W dobie szybkiego rozwoju techniki nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu z nowoczesnymi urządzeniami technicznymi. Urządzenia takie jak komputer są już wszędzie. Umiejętność prawidłowego ich wykorzystania jest w życiu bardzo przydatna, często wręcz konieczna. Zainteresowanie komputerem przejawiają także dzieci autystyczne.

    Praca z komputerem jest dla dzieci autystycznych ( zarówno dobrze jak i gorzej funkcjonujących) niezmiernie fascynująca, a programy edukacyjne mogą rozwinąć wiele zdolności jak również pomóc w przezwyciężeniu rożnych trudności. Odpowiednio dobrane programy typu: “Terapia i edukacja ” cz. I i II, „Klik uczy czytać”, (chłopiec, który jest przewodnikiem, często chwali dzieci za dobrze wykonane zadanie, należy pamiętać, że nie wzmacniamy sytuacji nieprawidłowych, ponieważ w ten sposób utrwalamy złe postępowanie). „Alik – wesoła matematyka”, „Smerfy – kolory i kształty” itp. uczą, bawią
    i utrwalają zdobytą wiedzę. Rozwijają umiejętności czytania, liczenia, znajomość kolorów, figur geometrycznych. To od nas dorosłych zależy, jakich przyzwyczajeń nabiorą dzieci, gdyż to my dostarczamy im programy do zabaw i pracy z komputerem. Warto więc poznać program oferowany dziecku, który powinien być dla niego nie tylko atrakcyjny, ale także kształcący, dostosowany do jego potrzeb i możliwości. Dzieci lubią pracować z kolorami, figurami, symbolami, chętnie układają, dopasowują, przeliczają, szukają różnic i podobieństw, rozwiązują zagadki czy rebusy. Uwielbiają kolorować i rysować. Dzięki takim programom ćwiczą pamięć spostrzegawczość wzrokowo-słuchową, uczą się logicznego myślenia. Mimo, iż kontakt z komputerem niesie ze sobą wiele zagrożeń, doświadczenia pozwalają twierdzić, że wprowadzenie dzieci z autyzmem w świat komputerów ma dużo więcej zalet, a prawidłowe z niego korzystanie i umiejętny dobór programów pomoże dzieciom i będzie na pewno procentować, przygotuje je do wymagań współczesności. Nie należy także zapominać, że dzieci autystyczne dużo lepiej postrzegają obraz znajdujący się w pionie niż w poziomie.

    Szczególne znaczenie w ocenie programów przeznaczonych dla dzieci ma aspekt emocjonalny. Od tegoż właśnie zależy zaangażowanie dziecka w proces dydaktyczny.

    Atrakcyjność programu, ma znaczenie głównie motywacyjne. Dobrze i atrakcyjnie zaprojektowany program komputerowy może być przez dziecko traktowany jak zabawka, a praca z nim może być formą interesującej zabawy. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, że zwłaszcza proces terapii pedagogicznej niejednokrotnie bywa dla dziecka żmudny, zniechęcający i frustrujący.

    Pozytywne wzmocnienia. Przychylne nastawienie dziecka ma wielkie znaczenie w powodzeniu procesu dydaktycznego. Edukacyjny program komputerowy powinien rodzić pozytywne emocje. Dobrze zaprojektowany program komputerowy może przywrócić dziecku wiarę we własne siły, dzięki osiąganiu sukcesów w trakcie wykonywania ćwiczeń lub zwycięstw w grze komputerowej.

     

    Zostaw odpowiedź

    Musisz się zalogować aby móc komentować.