Ikonka RSS Bullet (black)
  • Terapia behawioralna

    Opublikowano: 25 października 2011 Barbara Brak komentarzy

    Główne cele terapii behawioralnej

    • Rozwijanie zachowań deficytowych
    • Redukowanie zachowań niepożądanych
    • Generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii

    Dzieci autystyczne mają zdolność uczenia się – tak jak inni ludzie – o ile znajdują się w specjalnie przystosowanym dla siebie środowisku. Środowisko to składa się z miejsc, w których dzieci przebywają na co dzień, a różni się od normalnego tylko na tyle, aby stało się dla nich bardziej funkcjonalne.
    W środowisku takim zapotrzebowanie na wykonanie jakiegoś zachowania przez dziecko powinno być wyraźne i zrozumiałe dla dziecka To, że dzieci autystyczne ponoszą porażki w normalnym środowisku, a odnoszą sukcesy w środowisku specjalnie dla nich zorganizowanym, wskazuje na to, że ich problemy mogą być widziane bardziej jako niedopasowanie pomiędzy ich systemem nerwowym a normalnym środowiskiem, niż jako choroba.

    Podstawowe etapy terapii behawioralnej dzieci autystycznych

    • Wczesne rozumienie mowy
    • Trening imitacji
    • Dopasowywanie i sortowanie
    • Imitacja werbalna
    • Rozwój rozumienia mowy i mowy czynnej; nazywanie obiektów i czynności
    • Pojęcia abstrakcyjne
    • Budowanie zdań. Nauka odpowiadania na pytania
    • Umiejętności szkolne
    • Rozwój społeczny. Nauka wspólnej zabawy
    • Czynności samoobsługowe

    Podstawowe reguły behawioralne w edukacji

    • Jeżeli chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać
    • Zachowania niepożądane nie powinny być wzmacniane
    • Pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne, jeśli tylko nie jest wzmacniane

    Rozwijanie zachowań deficytowych
    Zachowaniami deficytowymi nazywamy te zachowania, które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach,
    a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale (np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa itd.) Zadaniem terapeuty behawioralnego jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku. Drogą do tego celu jest:

    • wybiórcze wzmacnianie coraz bardziej zbliżonych do docelowych form zachowania (kontrola wzmocnień, czyli manipulowanie konsekwencjami zachowania)
    • ścisłe kontrolowanie sytuacji, w których zachowanie przebiega (kontrola bodźców, czyli manipulowanie czynnikami poprzedzającymi zachowanie- instrukcjami i podpowiedziami)

    Ogólne zasady wyboru zachowań docelowych

    • Ucz umiejętności, z których twój uczeń będzie mógł korzystać codziennie do końca życia
    • Ucz umiejętności, z których twój uczeń może skorzystać natychmiast
    • Zacznij od nauki umiejętności podstawowych
    • Ucz umiejętności komunikowania się
    • Ucz zachowań funkcjonalnych
    • Wybieraj takie zachowania, z którymi masz szansę sobie poradzić
    • Zachowania niepożądane muszą zostać skorygowane

     

    Zostaw odpowiedź

    Musisz się zalogować aby móc komentować.