-
Pięć metod pokonywania bezwładu dziecka z Zespołem Aspergera
Opublikowano: 23 listopada 2011 Brak komentarzySkłonność do bezwładu nie skazuje dziecka na stały pobyt w zamkniętej placówce, ale wskazuje inną krzywą uczenia się niż u ludzi zdrowych. Na przykład dzieci z Zespołem Aspergera mogą być dobre w sztukach walki, ale zazwyczaj trzeba im pokazać każdy możliwy ruch, który później przećwiczą. Aby nauczyć się grać w baseball, dziecko musi poznać wszystkie pozycje na boisku i nauczyć się ruchów każdego zawodnika; trochę tak jakby się uczyło tańczyć. Kiedy już się nauczy danego ruchu, będzie go wykonywać po mistrzowsku, ale nauka może trwać długo.
Oto pięć metod pomocy dziecku z AS uświadomienia sobie swoich zdolności i zmniejszenia trudności spowodowanych przez różnice w sposobie koncentracji.1. Doradzaj mu w znalezieniu sposobów radzenia sobie ze stresem. Rozmawiaj z nim o szkole czy pracy. Dzieci z AS zazwyczaj są bardzo dumne. Jeśli nie radzą sobie na lekcjach (z powodu złych metod nauczania), mogą próbować rozwiązać problem odmawiając po prostu pójścia do szkoły. Łatwiej jest powiedzieć “Nie chcę iść do szkoły!” niż “Nie radzę sobie i czuję się głupi. Pomóż mi!” Jeśli nie nadążają w pracy, która wymaga ścisłej współpracy z grupą, rzucają wszystko i wychodzą sfrustrowani.
2. Udzielaj wskazówek poprzez dotyk. W przypadku chłopca, który “wyłączał się” podczas gotowania, radziłem, by rodzice klepali go po ramieniu, przypominając jednocześnie o kolejnym kroku. Dobra wskazówka powinna zawierać odpowiednią liczbę stymulacji werbalnej i dotykowej z jasną i konkretną sugestią co do następnego kroku. “Dobrze, zdaje się, że musisz teraz otworzyć książkę kucharską i znaleźć przepis na ciasteczka owsiane.”
3. Prowadź od tyłu. Aby zmniejszyć bezwład, musisz się nauczyć iść za dzieckiem. Jego tempem. Jeśli się zatrzymuje, ty też stań i doradzaj mu. “Świetnie, że zdecydowałeś się wyjść z domu. Szukasz teraz czegoś?” Pohamuj własną złość, weź głęboki oddech i wróć do tematu. Daj mu czas.
4. Pomóż mu się uspokoić. Jeśli się zatrzymuje i nie może wyjść do kolegi na imprezę urodzinową, zapytaj jak możesz mu pomóc. Jeśli nie odpowiada, to znaczy, że pewnie się boi. Choć na zewnątrz tego nie widać, w środku jego umysł szybko pracuje. Usiądź obok niego i uspokój go swoim równym oddechem. Powiedz mu coś odprężającego, a gdy już ma się lepiej pomóż mu zrobić kolejny krok.
5. Naucz go podejmowania decyzji w sposób binarny. Jednym z głównych powodów bezwładu jest poczucie, że zadanie jest zbyt skomplikowane i złożone, by je wykonać. Aby pokonać tę barierę, naucz dziecko dzielić problem na dwie decyzje. Najpierw wykonuje jedną z nich, drugą dzieli na kolejne dwie, jedną z nich wykonuje i tak do czasu aż skończy zadanie.
Jeśli chcesz, by posprzątało pokój, każ mu najpierw zrobić dwie kupki. Na jednej dziecko będzie kładło rzeczy, które zostaną w pokoju, na drugiej te do wyrzucenia. Gdy zostanie już tylko kupka z potrzebnymi przedmiotami, niech podzieli ją na ubrania i części elektroniczne. W kupce z elektroniką niech posegreguje rzeczy przydatne w przyszłości i te, z których korzystało w poprzednich projektach itd. Dziecko potrzebuje konkretnych sposobów pracy od ogółu do szczegółu. Łatwiej pokonuje się problemy używając binarnego kodu języka “tak/nie”, “zero/jeden” i dzieląc problem na łatwiejsze do zrealizowania części. Dzieci z Zespołem Aspergera często przejawiają uzdolnienia na polu naukowym, technicznym, czy artystycznym. Ich osiągnięcia są ważne dla rozwoju kultury. Cechy Zespołu Aspergera przejawiało wiele wybitnych postaci: Albert Einstein, Jan Sebastian Bach, kanadyjski pianista Glenn Gould, a także wielu współczesnych geniuszów przemysłu komputerowego. Ciężko ocenić wkład jaki wnieśli ci ludzie o percepcyjnym stylu, ponieważ często są to osoby skromne i unikające rozgłosu. Niepokój i bezwład, których doświadczają dzieci z Zespołem Aspergera mogą utrudniać im życie. Pomoc w ich pokonywaniu może trwać latami, ale każdy malutki krok naprzód ogólnie zwiększa umiejętności dziecka.
Autyzm
Porady dla rodziców dzieci autystycznych