-
Nacisk na unikanie zmian – ZA
Opublikowano: 6 listopada 2011 Brak komentarzyDzieci z zespołem Aspergera często mają problemy z zaakceptowaniem nawet minimalnych zmian – są bardzo wrażliwe na stresory środowiskowe, a niekiedy angażują się w rytuały. Są niespokojne i mają skłonności do obsesyjnego zamartwiania się, gdy nie wiedzą, czego mają oczekiwać. Stres, zmęczenie i przeciążenie sensoryczne łatwo wytrącają je z równowagi.
Wskazówki dydaktyczne
- Zapewnij dziecku przewidywalne i bezpieczne otoczenie;
- Ogranicz występowanie zmian;
- Zaoferuj niezmienny, realizowany na codzień rozkład zajęć: Dziecko z zespołem Aspergera musi rozumieć codzienną rutynę i wiedzieć, czego ma oczekiwać – tak by było w stanie skoncentrować się na bieżących zadaniach;
- Unikaj niespodzianek: dokładnie przygotuj dziecko przed specjalnymi wydarzeniami, przed zmianą rozkładu dnia bądź przed jakąkolwiek inną, najmniejszą nawet zmianą w rutynie
- Łagodź obawę przed nieznanym pozwalając dziecku z wyprzedzeniem zapoznać się z nowym zajęciem, nowym nauczycielem, klasą, szkołą, obozem itp. – w miarę możliwości zaraz po tym, jak dziecko dowie się o zmianie, tak by zapobiec obsesyjnemu zamartwianiu się (np. gdy dziecko z zespołem Aspergera musi zmienić szkołę, powinno spotkać się z nowym nauczycielem, obejrzeć nowe budynki i poznać swój nowy rozkład zajęć jeszcze zanim faktycznie zacznie brać w nich udział. W ciągu pierwszych kilku dni można realizować zadania edukacyjne ze starej szkoły, tak by znajdującemu się w nowym otoczeniu dziecku rutynowe czynności wydały się znajome. Nauczyciel przyjmujący dziecko może dowiedzieć się czegoś o obszarach zainteresowań dziecka i zaopatrzyć się we właściwe książki czy konspekty zajęć, które przeprowadzi w pierwszym dniu obecności dziecka w szkole.
Autyzm
Porady dla rodziców dzieci autystycznych