-
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Opublikowano: 20 lipca 2011 Brak komentarzyMetoda Ruchu Rozwijającego została opracowana przez fizjoterapeutkę Weronikę Sherborne w Wielkiej Brytanii. Głównym założeniem metody Ruchu Rozwijającego jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego i w terapii zaburzeń rozwoju. Ćwiczenia zawarte w metodzie Weroniki Sherborne są przydatne w stymulowaniu rozwoju każdego dziecka, a szczególnie w wyrównywaniu wszelkich zaburzeń psychoruchowych oraz niwelowaniu deficytów rozwojowych.Udział w ćwiczeniach Ruchu Rozwijającego W. Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna. Dlatego dziecko czuje się w niej bezpiecznie, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.Metoda Ruchu Rozwijającego jest upowszechniona w Polsce od przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Jest wykorzystywana w placówkach oświatowych i służby zdrowia dla dzieci zdrowych oraz z różnymi zaburzeniami rozwoju i zachowania, różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dzieci z autyzmem). W zależności od potrzeb i możliwości dzieci, cele metody Weroniki Sherborne realizowane są poprzez następujące formy pracy:
- Ćwiczenia gimnastyczne w grupach integracyjnych;
- Zajęcia grupowe dla dzieci niepełnosprawnych z aktywnym udziałem rodziców;
- Propozycje ćwiczeń do realizacji w domu w parze rodzic – dziecko.
Ruch Rozwijający wyróżnia następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:
- Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała;
- Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu;
- Ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą;
- Ćwiczenia twórcze.
Ćwiczenia indywidualne, w parach oraz w małych grupach można wykonywać z dzieckiem w domu.
Przykłady ćwiczeń:
Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:
- leżenie na plecach, na brzuchu,
- ślizganie się w kółku na brzuchu, to samo – na plecach,
- siedząc – przyciąganie kolejno nóg (ręce oparte wzdłuż boków),
- siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach, przewrót na plecy,
- siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej,
- czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciagnięciem i zginaniem na przemian rak i nóg,
- czołganie się na plecach do przodu z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg.
Wyczuwanie kolan siedząc:
- podciąganie kolan do siadu skulonego,
- pchanie kolan do siadu prostego (pokonując opór),
- w siadzie prostym – rozcieranie i poklepywanie kolan,
- maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan.
Wyczuwanie nóg (w ruchu).
- chodzenie, bieganie na sztywnych nogach,
- chodzenie, bieganie na miękkich gumowych nogach,
- dotykanie palcami stóp i piętami podłogi,
- uderzanie o podłogę całą stopą (szybko i wolno).
Wyczuwanie łokci.
- dotykanie łokciami kolan,
- dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.
Wyczuwanie twarzy – siedzenie w parze lub w kole.
- wytrzeszczanie oczu (duże oczy) i mrużenie oczu,
- zabawne miny.
Wyczuwanie całego ciała.
- leżenie na plecach,
- turlanie się (mięśnie naprężone i rozluźnione),
- leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni).
Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu:
- leżenie na plecach lub brzuchu (mięśnie rozluźnione)
Ćwiczenia w parach:
- jedna osoba robi mostek, a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez, nad, dookoła itp.,
- przechodzą do siadu, a następnie wstają.
Korzyści płynące z metody:
- Pozwala wyrównywać wszelkie zaburzenia psychoruchowe;
- Poprawia przystosowanie do otoczenia;
- Daje pozytywne odczucie w kontakcie z innym człowiekiem;
- Pozwala lepiej zrozumieć i poznać swoje ciało;
- Uczy nawiązywania kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzroku;
- Rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania;
- Uczy opanowywać lęk i emocje;
- Wyzwala swobodę zachowań i naturalności;
- Daje okazję do rozładowania energii;
- Przynosi radość.
LITERATURA:
- Błeszyński J. J. (red): Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, OficynaWydawnicza Impuls, Kraków 2005.
- Bogdanowicz M., Kasica A.: Ruch rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2003r.
- Kielin J. (red): Rozwój daje radość, Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
- Przasnyska M., Kisiel B., Bogdanowicz M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii iwspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 2003 r.
- Sherborne W., Sadowski B.: Ruch rozwijający dla dzieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003r.
Sposób wykonywania ćwiczeń z ich szkicami podam po kontakcie ze mną pod adresem e-mail: bako28@interia.pl
Autyzm
Porady dla rodziców dzieci autystycznych