Ikonka RSS Bullet (black)
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

    Opublikowano: 20 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    Metoda Ruchu Rozwijającego została opracowana przez fizjoterapeutkę Weronikę Sherborne w Wielkiej Brytanii. Głównym założeniem metody Ruchu Rozwijającego jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego i w terapii zaburzeń rozwoju. Ćwiczenia zawarte w metodzie Weroniki Sherborne są przydatne w stymulowaniu rozwoju każdego dziecka, a szczególnie w wyrównywaniu wszelkich zaburzeń psychoruchowych oraz niwelowaniu deficytów rozwojowych.Udział w ćwiczeniach Ruchu Rozwijającego W. Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna. Dlatego dziecko czuje się w niej bezpiecznie, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.Metoda Ruchu Rozwijającego jest upowszechniona w Polsce od przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Jest wykorzystywana w placówkach oświatowych i służby zdrowia dla dzieci zdrowych oraz z różnymi zaburzeniami rozwoju i zachowania, różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dzieci z autyzmem). W zależności od potrzeb i możliwości dzieci, cele metody Weroniki Sherborne realizowane są poprzez następujące formy pracy:

    1. Ćwiczenia gimnastyczne w grupach integracyjnych;
    2. Zajęcia grupowe dla dzieci niepełnosprawnych z aktywnym udziałem rodziców;
    3. Propozycje ćwiczeń do realizacji w domu w parze rodzic – dziecko.

    Ruch Rozwijający wyróżnia następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:

    • Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała;
    • Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu;
    • Ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą;
    • Ćwiczenia twórcze.

    Ćwiczenia indywidualne, w parach oraz w małych grupach można wykonywać z dzieckiem w domu.

    Przykłady ćwiczeń:

    Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:

    • leżenie na plecach, na brzuchu,
    • ślizganie się w kółku na brzuchu, to samo – na plecach,
    • siedząc – przyciąganie kolejno nóg (ręce oparte wzdłuż boków),
    • siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach, przewrót na plecy,
    • siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej,
    • czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciagnięciem i zginaniem na przemian rak i nóg,
    • czołganie się na plecach do przodu z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg.

    Wyczuwanie kolan siedząc:

    • podciąganie kolan do siadu skulonego,
    • pchanie kolan do siadu prostego (pokonując opór),
    • w siadzie prostym – rozcieranie i poklepywanie kolan,
    • maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan.

    Wyczuwanie nóg (w ruchu).

    • chodzenie, bieganie na sztywnych nogach,
    • chodzenie, bieganie na miękkich gumowych nogach,
    • dotykanie palcami stóp i piętami podłogi,
    • uderzanie o podłogę całą stopą (szybko i wolno).

    Wyczuwanie łokci.

    • dotykanie łokciami kolan,
    • dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.

    Wyczuwanie twarzy – siedzenie w parze lub w kole.

    • wytrzeszczanie oczu (duże oczy) i mrużenie oczu,
    • zabawne miny.

    Wyczuwanie całego ciała.

    • leżenie na plecach,
    • turlanie się (mięśnie naprężone i rozluźnione),
    • leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni).

    Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu:

    • leżenie na plecach lub brzuchu (mięśnie rozluźnione)

    Ćwiczenia w parach:

    • jedna osoba robi mostek, a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez, nad, dookoła itp.,
    • przechodzą do siadu, a następnie wstają.

    Korzyści płynące z metody:

    • Pozwala wyrównywać wszelkie zaburzenia psychoruchowe;
    • Poprawia przystosowanie do otoczenia;
    • Daje pozytywne odczucie w kontakcie z innym człowiekiem;
    • Pozwala lepiej zrozumieć i poznać swoje ciało;
    • Uczy nawiązywania kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzroku;
    • Rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania;
    • Uczy opanowywać lęk i emocje;
    • Wyzwala swobodę zachowań i naturalności;
    • Daje okazję do rozładowania energii;
    • Przynosi radość.

    LITERATURA:

    1. Błeszyński J. J. (red): Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, OficynaWydawnicza Impuls, Kraków 2005.
    2. Bogdanowicz M., Kasica A.: Ruch rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2003r.
    3. Kielin J. (red): Rozwój daje radość, Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
    4. Przasnyska M., Kisiel B., Bogdanowicz M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii iwspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 2003 r.
    5. Sherborne W., Sadowski B.: Ruch rozwijający dla dzieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003r.

    Sposób wykonywania ćwiczeń z ich szkicami podam po kontakcie ze mną pod adresem e-mail: bako28@interia.pl

    Zostaw odpowiedź

    Musisz się zalogować aby móc komentować.