Ikonka RSS Bullet (black)
  • Metody terapii i wspomagania z dzieckiem autystycznym

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    Metody terapii powinny uwzględnić złożoność objawów autyzmu oraz aktualne potrzeby dziecka i jego środowiska, dlatego terapią należy objąć także rodzinę autystyka. Literatura fachowa podaje wiele metod terapii i nauczania dziecka autystycznego. Lucyna Bobkowicz-Lewartowska podaje następujące formy terapii dziecka z autyzmem: Czytaj dalszą część tego wpisu »

  • Etapy terapii i edukacji

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    A. Wolski podkreśla, że dziecko autystyczne to nie problem, lecz osoba, która oczekuje naszej pomocy. Przemyślana pomoc obejmuje kolejne etapy oddziaływań terapeutyczno – edukacyjnych: Czytaj dalszą część tego wpisu »

  • Organizacja terapii z dzieckiem autystycznym

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    Przed rozpoczęciem terapii dziecka autystycznego należy je wprowadzić w pewne struktury organizacyjne. Pedagog Andrzej Wolski wymienia 5 elementów wchodzących w skład strukturyzacji i organizacji środowiska: Czytaj dalszą część tego wpisu »

  • Diagnoza autyzmu wczesnodziecięcego

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    Pojęcie autyzmu wczesnodziecięcego zostało wprowadzone do międzynarodowej klasyfikacji chorób WHO (ICD) na początku lat 70-tych. W roku 1981 pojawiła się nowa edycja amerykańskiej klasyfikacji psychologicznej DSM – III, której wersję poprawiono w 1987 roku (DSM III – R). klasyfikacja ta przyjęła się w międzynarodowej literaturze naukowej wielu państw, dlatego iż obowiązująca w owym czasie klasyfikacja WHO była niewystarczająca. Ponieważ autyzm jest schorzeniem tak zagadkowym i ciągle pojawiają się związane z nim pytania – zaczęto opracowywać nowe systemy klasyfikacyjne. W roku 1988 opublikowano Francuską Klasyfikację Zaburzeń Psychicznych Dzieci i Młodzieży (CFTMEA). Czytaj dalszą część tego wpisu »

  • Geneza i znaczenie terminu “autyzm”

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    Zaburzenia autystyczne u dzieci od ponad pół wieku intrygują nas tajemniczością i budzą duże kontrowersje obszarów badawczych. Autyzm swoją złożonością obejmuje trzy obszary rozwojowe: zerwanie więzi społecznych, zaburzenia w komunikacji oraz sztywność zachowania. Dzieci dotknięte autyzmem ogromnie cierpią. Źródłem ich cierpienia jest wielki lęk przed kontaktem ze światem zewnętrznym, ucieczka we własny, dla nas niedostępny świat. Czytaj dalszą część tego wpisu »

  • Co warto przeczytać

    Opublikowano: 19 lipca 2011 Barbara Brak komentarzy

    1. Tadeusz Gałkowski, Usprawnianie dziecka autystycznego w rodzinie, Warszawa 1980, TWK .
    2. Tadeusz Gałkowski (red.), Dziecko autystyczne i jego rodzice, Warszawa 1984, TWK.
    3. E. Czownicka (red.), Psychologiczne problemy wczesnego autyzmu dziecięcego, Warszawa 1983, WSPS.
    4. Magdalena Grodzka, Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty, Warszawa 1984, PWN.
    5. Hartmut Gagelmann, Kaj znów się śmieje, Warszawa 1988, Iskry. Czytaj dalszą część tego wpisu »

  • Autyzm

    Opublikowano: 24 czerwca 2011 Barbara Brak komentarzy

    AUTYZM stał się chorobą naszych czasów. Ocenia się, że występuje u około 2 do 6 na 1000 osób, przy czym jest cztery razy częstszy u chłopców niż u dziewczynek. To choroba psychiczna o podłożu neurologicznym, trwająca przez całe życie. Przyczyny powstawania autyzmu nie są jeszcze znane, ale badania coraz częściej dowodzą, że choroba ta ma podłoże genetyczne. To nie szczepionki przeciw odrze, ani też traumatyczne przeżycia odpowiadają za autyzm. Miliony dzieci na świecie są przecież szczepione, przeżywają traumy, biorą antybiotyki a tylko u niektórych występuje diagnoza autyzmu, czyli mają one gen, odpowiedzialny za jej powstawanie, a w/w przykłady stanowią jedynie bodziec prowadzący do ujawnienia się choroby. Czytaj dalszą część tego wpisu »